Olyan helyen alkalmazzuk elsősorban ahol:
- nem áll rendelkezésre 3 fázisú hálózat
- nem nagy a hajtott gép nyomatékigénye
Szerkezeti felépítése:

A két tekercstest mágneses tengely egymással 90° szöget zár be.
A forgórész teljesen azonos felépítésű mint a 3 fázisú motornál, ún. kalickás (rövidrezárt) forgórészű.
A klasszikus eyfázisú motor esetében a főfázis foglalja el a tekercselés 2/3-át, míg a segédfázis az 1/3-át, viszont létezik 1/2-1/2 arányú elosztás is, főleg azoknál a motoroknál ahol üzem közben több irányváltás is várható. Ebben az esetben nincs kitüntetett fő és segédfázis.
Főfázis: az állandó üzemű működése során, ez a tekercs képezi a forgáshoz szükséges mágneses teret -> lüktető mágneses tere önmagában indítónyomaték létrehozására nem alkalmas, viszont ha a forgórész felforog, akkor már elegendő a forgás fenntartásához a lüktető tér is.
Segédfázis:
- indító üzemű segédfázis: A gyártói kialakítás szerint csak az indítás idejére kapcsoljuk a hálózatra, üzem közben leválasztjuk.
- állandó üzemű segédfázis: A teljes üzem során hálózatra kapcsolt tekercs.
Segédfázis tekercs működése:
Ahhoz hogy a térben 90°-ban eltolt tekercs a főfázishoz képest eltolt mágneses teret képezzen az indításhoz vagy állandó üzemhez, úgy a tekercset villamossan 90°-ban eltolt árrammal kell megtáplálnunk a főfázishoz képest. Ennek a legegyszerűbb módja a kondenzátoros fázistolás. -> Ettől lesz az ún. kondenzátoros motor.

Nagy indítónyomatékot igénylő hajtás esetén:
1 állandó üzemű és 1 indító üzemű kondenzátort alkalmazunk.

Az állandó üzemű kondenzátor javítja a gép fázistényezőjét, valamint a motor üzemi nyomatékát, járását.
A segédfázis müködtetése indító üzem esetén:
1. Áramrelés indítás:

Az áramrelé a főfázissal sorbakötött kis menetszámú relé, melyet a főfázis indulási áramfelvételen hoz működésbe. A relé a hozzá tartozó érintkezőt az indítási áramlökés hatására zárja, így müködteti a segédfázis áramkörét. Az indulást követően az áramfelvétel csökken, a relé elejt, a motor csak főfázissal forog.
2. Centrifugál kapcsolás:

A motor névleges fordulatát elérve, a közös tengelyre szerelt mechanikus kapcsolóhoz kötött érintkezőt bontja, így csak az indítás idejére üzemel a segédfázis.
3. Időzítő használata:
-Időmérővel, mely tapasztalati úton beállított idő elteltét követően bontja a segédfázis kört.
Egyfázisú aszinkron motor fordulatszám/nyomaték jelleggörbe:

Irányváltás:
A segéd és a főfázis terének lüktetési sorrendje határozza meg.

A segéd vagy a főfázis bekötési pontjait felcseréljük, így hogy a másik tekercs bekötési pontjait nem cseréljük fel.
Három kivezetéses motor esetén:
A fő és segédfázis azonos kialakítású, tehát funkció szempontjából felcserélhetők, ez az irányváltás alapja is.
Mindig az a főfázis ami álandó hálózatra kapcsolt és nincs sorbakötve kondenzátorral, míg a segédfázis is állandó üzemű, de kondenzátoron át táplált vagy fordítva.


